Biblioteca de l'Institut d'Història Jaume Vicens Vives: Fons

Contingut i abast

El Dr. Josep Fontana i Lázaro (1931-2018) va fundar l'Institut Universitari d’Història Jaume Vicens i Vives (actualment Institut d’Història Jaume Vicens i Vives) l'any 1991, i poc temps després va fer donació a la UPF de la seva biblioteca. La Universitat té el compromís de custodiar-la i posar-la a disposició de la comunitat universitària en condicions que en garanteixin la integritat i n'evitin la dispersió. Al mateix temps, aquest fons s'enriqueix per les compres que efectua la Biblioteca, així com per altres donacions.

La col·lecció donada pel Dr. Fontana, que s’ha anat incrementant contínuament des de la seva primera donació el 1991, arriba l'agost del 2018,  als 40.765 exemplars de monografies, fullets i documentació diversa, i a desenes de col·leccions de publicacions en sèrie. Aquest fons documental està a disposició dels usuaris a la Biblioteca de l'Institut d'Història Jaume Vicens i Vives, en el Campus de la Ciutadella, i es pot consultar a l’UPFinder

La temàtica de tots aquests documents és naturalment molt variada, però òbviament hi abunden els llibres d'història moderna i contemporània (de Catalunya, Espanya i Europa, essencialment), i també els d'història econòmica. Cal assenyalar també la importància dels seus fons antics, entre els quals els fullets; bona part d’aquests es troben disponibles també a la Memòria Digital de Catalunya, dins de les col·leccions:

​Tots aquests fons són consultables per any en una línia de temps i per lloc d’edició i/o publicació en el mapa a través del portal Crònica:

Qui ha donat el fons: Josep Fontana

Josep Fontana i Lázaro (Barcelona, 1931 – Barcelona, 2018) va ser deixeble de grans historiadors, mestre de molts altres i referent en la historiografia catalana i espanyola en les dècades finals del segle XX i en les primeres del XXI.

Com a fill de llibreter, al llarg de la seva vida va esdevenir un gran bibliòfil i un incansable comprador i col·leccionista de llibres i documents històrics. També, i com a col·laborador de diverses editorials, va donar a conèixer obres d’importants historiadors d’arreu del món. Pel que fa a la seva incomparable biblioteca particular, primer la va cedir a la Universitat Pompeu Fabra i, després, la hi va donar.

Biblioteca de l'IUHJVV

La voluntat del Dr. Fontana va ser que els documents que va donar a la Biblioteca de la UPF es convertissin en “una biblioteca organitzada que servís als estudiants” i, a tal fi, hi va traslladar regularment durant vint-i-set anys bona part del fons documental dipositat en dos pisos particulars. Entre aquest fons s'hi troben: el decret de Nueva planta de la Real Audiencia del Principado de Cataluña, primeres edicions d’obres de la Il·lustració, documentació que feu servir per al seu estudi cabdal sobre la crisi de l’Antic Règim a Espanya, l’edició en alemany de les obres completes de Marx i Engels, documentació sobre sindicalisme i anarquisme a Espanya com Estracto de las actas del segundo Congreso Obrero de la Federación Regional Española, primeres edicions de literatura catalana de la Renaixença, la bibliografia més actual sobre el món contemporani, o les tesis doctorals que va dirigir o avaluar.

Exposició Homenatge a Josep Fontana

La Biblioteca de la UPF continua treballant per posar a l'abast dels usuaris part de la nombrosa biblioteca particular del Dr. Fontana pendent d’integrar.

En el marc de l’homenatge que la Universitat Pompeu Fabra va fer a Josep Fontana el novembre del 2018, la Biblioteca de la UPF s’hi van afegir amb una exposició bibliogràfica i una exposició virtual.

Com consultar el fons

Aquest fons està situat al segon pis del Dipòsit de les Aigües dins de la Biblioteca/CRAI del Campus de la Ciutadella.

Una gran part del fons també es troba a la secció de Reserva, no accessible al públic. Si vols accedir-hi, et suggerim que prèviament contactis amb nosaltres per poder atendre millor la teva petició.

On som

Biblioteca/CRAI de la Ciutadella Ramon Trias Fargas, 25-27 - 08005 Barcelona 93 542 17 09 Com arribar-hiHorarisPlànol de l'edifici